رد شدن به محتوای اصلی

روايت «ساتا»از حوادث ديروز نمايشگاه بین‌المللی

ويسنده: عليرضا باغاني
منبع: دنیای اقتصاد


روايت «ساتا»از حوادث ديروز نمايشگاه بین‌المللی

2 آذر 1388 - مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح از ضرب و شتم نيروهاي ساتا در نمايشگاه بين‌المللي توسط نيروهاي حراست وزارت بازرگاني خبر داد.


سردار سرتيپ پاسدار حسين دقيقي در گفت‌وگوي اختصاصي با دنياي اقتصاد اقدام وزارت بازرگاني در آوردن 100 نيروي حراستي به نمايشگاه را «كودتا در نمايشگاه» خواند و افزود: وزارت بازرگاني صبح روز گذشته حدود يكصد نيروي حراستي خود را به نمايشگاه‌ بين‌المللي آورد تا 5 نيروي مديريتي ساتا را از نمايشگاه بيرون كند، در حالي كه ساتا از نظر قانوني همچنان مالك نمايشگاه است. از طرفي ديگر تصور نمي‌كنيم بيرون كردن 5 نفر نيروي مديريتي نياز به 100 نيروي حراستي همراه با دستگاه جوش داشته باشد. وي گفت: نيروهاي وزارت بازرگاني پس از برخورد شديد با 5 نيروي وابسته به ساتا در نمايشگاه و ضرب و شتم آنان، قلي‌زاده مديرعامل نمايشگاه بين‌المللي كه پيش از اين منصوب وزارت بازرگاني بود را نيز با خود به وزارت بازرگاني انتقال دادند و اكبرپور را جايگزين قلي‌زاده كردند.

همكار عليه همكار
مديرعامل ساتا با بيان اين كه نيروهاي اين سازمان مستقر در نمايشگاه از هر گونه درگيري با نيروهاي وزارت بازرگاني خودداري كردند تا ساتا، (سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح) بهانه‌اي به دست نيروهاي وزارت بازرگاني ندهد و آنها نگويند نيروهاي مسلح در نمايشگاه برخوردهاي نظامي به راه انداختند، اما متاسفانه نيروهاي وزارت بازرگاني در اقدامي دور از شان و دور از انتظار نسبت به برخورد بسيار شديد با همكاران سابق خود اقدام كردند، چرا كه اكثر نيروهاي ساتا از كارمندان وزارت بازرگاني بودند كه پس از واگذاري ابقا شده بودند. سردار دقيقي اقدام وزارت بازرگاني در برخورد با نيروهاي ساتا را فاقد وجاهت قانوني خواند و گفت: هنوز درباره لغو واگذاري نمايشگاه به ما دستور كتبي داده نشده و ما عصر روز گذشته با مسوولان خصوصي‌سازي در اين رابطه جلسه داشته‌ايم، از طرفي ديگر اين اقدام وزارت بازرگاني، مقاومت دولت در برابر واگذاري بنگاه‌هاي دولتي تلقي مي‌‌شود. مقاومت‌هايي كه چشم‌انداز خوبي را براي انتقال مديريت شركت‌هاي دولتي به بخش‌ خصوصي توانمند ترسيم نمي‌كند و با اين وصف تصدي‌گري‌هاي دولت علي‌الظاهر مي‌‌خواهد همچنان ادامه پيدا كند.


شكايت «ساتا» از بازرگاني
وي اضافه كرد: در ماجراي نمايشگاه، ساتا از خود خويشتن‌داري كرد و در حالي كه توان برخورد با نيروهاي وزارت بازرگاني را داشت از اين عمل اجتناب كرد تا بحران در نمايشگاه بين‌المللي تشديد نشود، اما در عين حال پيگيري حقوقي و قضايي اين ماجرا را حق خود مي‌‌دانيم و ضرب و شتم نيروهاي ساتا را در نمايشگاه پيگيري حقوقي خواهيم كرد و از مسببان ماجرا شكايت مي‌‌كنيم. افزون بر اين آنها از مردم هم بايد عذرخواهي كنند؛ چرا كه در تردد خودروهاي مراجعين و بازديد مردم از نمايشگاه نيز اختلاف به وجود آوردند و با بستن درب‌هاي نمايشگاه اجازه ندادند كه مردم براي مدت زمان طولاني موفق به ورود به نمايشگاه شوند.

سند مالكيت «ساتا» هم موجود است
سردار دقيقي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به دستور رييس‌جمهور مبني بر لغو واگذاري نمايشگاه به «ساتا»، چگونه همچنان خود را مالك نمايشگاه مي‌‌دانيد؟ گفت: اسناد مالكيت نمايشگاه همچنان در اختيار ساتا است و اين واگذاري به طريق قانوني انجام شده است، از طرفي ديگر بايد لغو واگذاري از سوي خصوصي‌سازي به ما رسما ابلاغ شود و لغو واگذاري فرآيند قانوني خود را طي كند. ما هم در اين زمينه مقاومتي نداريم، اما متاسفانه برخي‌ها در اين زمينه عجولانه رفتار كردند و بحراني بي‌سابقه را در محيط بازرگاني- اقتصادي نمايشگاه رقم زدند.


قضاوت ماجرا با مردم

مديرعامل تامين اجتماعي نيروهاي مسلح با بيان اين كه از نظر قانوني ساتا مي‌‌توانست با نيروهاي وزارت بازرگاني كه بدون مجوز وارد نمايشگاه شده بودند، برخورد كند، گفت: از آنجا كه ساتا يك نهاد عمومي غيردولتي است و خدمتگزار بيش از 550هزار بازنشسته نيروهاي مسلح است، برخورد با اين نيروها را در شان خود نمي‌دانست، بنابراين ترجيح داد كه آنان هر رفتار دور از شاني را كه مي‌‌خواهند از خود بروز دهند، تا دست كم مردم حاضر در محل نمايشگاه ماجرا را قضاوت كنند.

خصوصي‌سازي داوطلب واگذاري بود
سردار دقيقي با اشاره به فرآيند واگذاري نمايشگاه به ساتا گفت: از همان ابتدا هم اصراري براي مالكيت در اين مجموعه نداشتيم و سازمان خصوصي‌سازي پيشنهاد داد كه 95درصد نمايشگاه را بابت مطالبات خود از دولت بگيريم و اگر نمايشگاه واگذار نمي‌شد، به طور قطع دولت براي رد مطالبات 1600ميليارد توماني ساتا بايد سهام شركت‌هاي ديگري را به ما واگذار مي‌‌كرد، اما در نهايت خصوصي‌سازي تمايل داشت نمايشگاه بين‌المللي را به قيمت احتمالي حدود 600ميليارد تومان به ساتا واگذار كند تا مطالبات ما از دولت به هزارميليارد تومان تقليل يابد كه متاسفانه شاهد آن هستيم، پس از طي تشريفات قانوني لازم، اين گونه مقاومت‌ها در برابر خصوصي‌سازي صورت مي‌‌گيرد. مقاومت‌هايي كه حتي آن را به نابهنجاري هم مي‌‌كشانند.

اجراي دستور رييس‌جمهور با ضرب و شتم!؟
وي تصريح كرد: اگر چه رياست‌جمهوري دستور لغو واگذاري نمايشگاه را صادر كرده‌اند، اما اجراي اين دستور با درگيري وضرب و شتم كاركنان نمايشگاه به طور قطع قابل اجرا نيست، بلكه بايد فرآيند قانوني لغو واگذاري طي شود و اگر بنا به لغو باشد، مالكيت ساتا در نمايشگاه بايد به لحاظ قانوني لغو شود و سهام شركت‌ها يا شركت‌هايي ديگر جايگزين آن شده و به ساتا واگذار شود. وي گفت: سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح متولي امور 550هزار بازنشسته لشكري است و هرگز نمي‌تواند از حقوق اين افراد صرف‌نظر كند و بايد مطالبات خود را از دولت بگيرد.


ماجراي نمايشگاه؛ مشت نمونه خروار
سردار دقيقي با اشاره به اظهارات مديران وزارت بازرگاني مبني بر اين كه نيروهاي ساتا اجازه ورود نيروهاي وزارت بازرگاني را به نمايشگاه نداده‌اند و همين موضوع موجب درگيري شده است، پاسخ داد: اگر ساتا از ورود آنها جلوگيري مي‌‌كرد، چطور وزارت بازرگاني 100 نيروي خود را وارد نمايشگاه كرد و حتي قصد داشت با دستگاه‌ جوش 3 درب نمايشگاه را مسدود كند. اساسا ساتا نيروي حراستي در نمايشگاه نداشت، بلكه فقط 5 نفر نيروي مديريتي در آنجا منسوب كرده بود كه آنها هم اغلب از كارمندان رسمي بازرگاني بودند، ولي متاسفانه وزارت بازرگاني كاركنان خود را هم مورد ضرب و شتم قرار داد. وي در پايان گفت: مقاومت در برابر واگذاري نمايشگاه زنگ خطري در امر خصوصي‌سازي‌ها بود و اين نكته مهم را براي بار ديگر گوشزد كرد كه در برابر خصوصي شدن و واگذاري بنگاه‌هاي دولتي مقاومت مي‌‌شود و تصدي‌گري‌هاي دولت همچنان ادامه دارد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

فرازی دیگر

ارد بزرگ می گوید : می گویند رسیدن به آرامش هدف است باید گفت آرامش تختگاه نوک کوه است آیا کوهنورد همیشه بر آن خواهد ماند ؟ بیشتر زمان زندگی او در کوهپایه و دامنه می گذرد به امید رسیدن به آرامشی اندک و دوباره نهیب دل و دلدادگی به فرازی دیگر . ارد بزرگ می گوید : ابلهان در سرزمین های کوچک همواره سنگ کشورهای بزرگ را به سینه می زنند و هم میهنان خویش را تشویق به بخشش میهن و ناموس خود می کنند . ارد بزرگ می گوید : آنهایی که از زادگاه خود می روند تا رشد کنند با سپری شدن روزگار می فهمند بزرگترین گنج زندگی را از دست داده اند و آن زادگاه و میهن است . ارد بزرگ می گوید : برآزندگان و ترس از نیستی؟! آرمان آنها نیستی برای هستی میهن است. ارد بزرگ می گوید : آنگاه که آزادی فدای میهن پرستی می شود و وارون بر این میهن پرستی فدای چیزهای دیگر ، کشور رو به پلشدی می گرایید و درد . ارد بزرگ می گوید : آنکه مدام از کمبودها و ناراستی های زندگی خویش سخن می گوید دوست خوبی برای

مهارتهای استفاده از تلفن

به موقع به تلفن پاسخ دهید اگر ممکن است به تلفن بعد از نخستین یا دومین زنگ پاسخ دهید. این کار به تلفن کننده این حس را می دهد که شما مسئول و کارآمد هستید. گاهی اوقات ممکن است از جواب دادن به تلفن به خاطر انجام یک کار فوری خودداری کنید و یا شاید از میزتان دور باشید، اما تلفن محل کار نباید بیش از ۴ بار زنگ بخورد. بی توجهی به تلفنی که زنگ می زند یک راه حتمی از دست دادن تلفن های مهم و آتشی کردن کسانی است که سعی دارند با شما ارتباط برقرار کنند. بارها تجربه شده که بی توجهی به یک تلفن سرنوشت کاری را تغییر داده است و یا اینکه تلفنی زنگ می زند، زنگ می زند... بدون هیچ جوابی. در این گونه مواقع همه عصبانی می شویم و فکر می کنیم چه شرکت یا سازمان بی مسئولیتی که اجازه می دهد تلفن این همه مدت بی پاسخ بماند. اگر در حالی که دور از تلفن هستید کسی در دفترتان نیست که تلفن ها را پاسخ دهد، شماره را به یک متصدی اطلاعات و یا فرد دیگری که حاضر است پاسخگو باشد منتقل نمایید. به آن شخص بگویید کجا می روید و چه موقع بازمی گردید شماره تلفن جایی را که می روید نیز به او بدهید، سپس پیامهایتان را دریافت و فوراً بررسی

*پیمان*

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فر گرد *پیمان* عیب آنان مکن که پیش ملوک پشت خم می‌کنند و بالا راست هر که را بر سماط بنشستی واجب آمد به خدمتش برخاست چون مکافات فضل نتوان کرد عذر بیچارگان بباید خواست *بوستان سعدی ● بعُد سوم آرمان نامه اُرد بزرگ ● ●فرگرد پیمان ● ___* پروین اعتصامی ____ هر که با پاکدلان صبح وصفائی دارد دلش از پرتو اسرار صفائی دارد زُهد با نیت پاک است نه با جامه ی پاک ای بس آلوده که پاکیزه ردائی دارد شمع خندید, به هر بزم از آن معنی سوخت خنده , بیچاره ندانست که جائی دارد سوی بتخانه مرو, پندر *بِرهَمن مشنو.. « *برهمن =اهریمن*» بت پرستی مکن, این ملک خدائی دارد هیزم سوخته شمع ره ومنزل نشود باید افروخت چراغی که *ضیاعی دارد پرپ نزدیک چراگاه وشبان رفته بخواب بّره دور از رمه وعزم چرائی دارد مور هرگز بدر قصر سلیمان نرود تا که در لانه ی خود برگ ونوائی دارد! گهر وقت بدین خیرگی از دست مده آخر این دُّر گرانمایه بهائی دارد فرخ آن شاخک نورسته که در باغ وجود وقت رسَتن, هوش نشو نمائی دارد صرف باطل نکند عمر گرامی « پروین» آن که چون پیر خرد راهنمائی دارد ___* پروین اعتصام