رد شدن به محتوای اصلی

درگیری بر سر مالکیت نمایشگاه بین‌المللی

منبع: دنیای اقتصاد


درگیری بر سر مالکیت نمایشگاه بین‌المللی

2 آذر 1388 - بازار ديجيتال- صبح روز گذشته و در حالی که بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان نمایشگاه بین‌المللی تله کام برای حضور در دومین روز از این نمایشگاه قصد ورود به نمایشگاه را داشتند با نیروهای صف کشیده‌ای در مقابل در جنوبی این نمایشگاه روبه‌رو شدند که از ورود آنها به نمایشگاه جلوگیری به عمل آورده بودند.

این اقدام نیروها که ظاهرا برای حل اختلاف بر سر مدیریت نمایشگاه بین‌المللی در این مکان حاضر شده بودند، به ازدحام بازدیدکنندگان و بعضا درگیری لفظی و فیزیکی منجر شد که ترافیک بسیار سنگینی را در محدوده خیابان سئول و بزرگراه چمران به وجود آورد.

این نیروها که تماما لباس شخصی بودند از ساعت 9 صبح روز گذشته از ورود شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان به درون نمایشگاه جلوگیری کرده و این درحالی بود که متعاقب آن نیز حراست شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در اقدامی تمامی درهای نمایشگاه اعم از اصلی و درهای فرعی را به منظور جلوگیری از هجوم این نیروها به درون نمایشگاه بسته و تمامی نیروهای خود را درجلوی این درها متمرکز کردند. بر همین اساس و با این اقدام حراست شرکت سهامی نمایشگاه‌ها درگیری بین طرفین آغاز شد. خبرنگار ایلنا در همین رابطه از زخمی شدن فردی با چاقو در این درگیری خبر داد، اما در عین حال اعلام کرد که مشخص نیست این فرد از مردم عادی بوده یا نیروهای درگیر طرفین.


برخی از شرکت‌کنندگانی که موفق به حضور در نمایشگاه شده بودند همچنین اعلام کردند که درهای ساختمان اصلی و اداری نمایشگاه نیز برای ساعاتی بسته و اجازه ورود و خروج کارکنان و کارمندان به آنها داده نشده بود. ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز نیروهای لباس شخصی در مقابل درهای نمایشگاه را منتسب به ساتا (صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح) اعلام کرد. از سوی دیگر شاهدانی که در مقابل در نمایشگاه بودند اعلام کردند که با شدت گرفتن درگیری‌ها، برخی از نیروهای لباس شخصی در خواست اعزام حضور نیروهای بیشتری را به نمایشگاه داشتند، اما گفته می‌شود با صحبت‌هایی که صورت گرفته این امر محقق نشده است. سرانجام و بعد از دو ساعت درگیری درهاي نمایشگاه در ساعت 11 صبح باز شد و این درحالی بود که بسیاری از شرکت‌کنندگان و برخی از مدیران دولتی که قصد بازدید از نمایشگاه را داشتند در میانه راه مسیر خود را به محل کار خود تغییر دادند.

نمایشگاه تله کام یک نمایشگاه کاملا تخصصی در حوزه مخابرات بوده و با توجه به آنکه 70درصد تجهیزات مخابراتی ما وارداتی بوده و از 10 کشور خارجی نیز نمایندگان بسیاری در این نمایشگاه حضور دارند گفته می‌شود که شرکت‌کنندگان خارجی با تعجب این داستان را دنبال و خواستار توضیحاتی از مترجم‌های خود بودند.


روایتی با 180 درجه تغییر
اما در همین رابطه خبرگزاری دانشجویان ایران روایتی دیگر را از درگیری‌های صورت گرفته در صبح روز گذشته اعلام کرده است. این خبرگزاری درگیری‌هاي صورت گرفته مقابل در نمایشگاه را میان بازدیدکنندگان و نیروهای حراست نمایشگاه عنوان کرده که منجر به آسیب دیدن چند نفر نیز شده است که از سوی معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌ها این تعداد دو نفر اعلام شده است.

در حالي كه آخرين اخبار از بحث واگذاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي حاكي از اين است كه با وجود صدور حكم رييس‌جمهور مبني بر ابطال واگذاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به سازمان
تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) اين موضوع هنوز به ساتا اعلام نشده، قرار بود روز گذشته كميته‌اي در محل سازمان خصوصي‌سازي با حضور نمايندگان وزير اقتصاد، وزارت بازرگاني و نيروهاي مسلح به منظور تعيين تكليف واگذاري نمايشگاه بين‌المللي تشكيل شود.

در اين شرايط به نظر مي‌رسد قبل از برگزاري اين جلسه وزارت بازرگاني خودش تصميمات جديدي در اين مورد اتخاذ كرده است و به گفته معاون شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي صبح دیروز پس از بستن درهاي اين نمايشگاه، نيروهاي اين وزارتخانه، «مديرعامل انتصابي» خود را در اين نمايشگاه مستقر كرده‌اند.

امير صنعتي ـ معاون اداري و مالي نمايشگاه بين‌المللي تهران ـ درباره این حوادث به ايسنا مي‌گويد: وزارت بازرگاني صبح روز یکشنبه 100 نيروي خود را به نمايشگاه آورده بود و معاون اداري و مالي و پارلماني اين وزارتخانه نيز به همراه حراست وزارت بازرگاني ساعت هفت به نمايشگاه آمده بودند.

وي در مورد برخورد اين افراد با مديرعامل انتصابي ساتا بيان مي‌كند: اين نيروها كه قبل از ورود كارمندان به نمايشگاه رسيده بودند، حتي اجازه ندادند قلي‌زاده (مديرعامل انتصابي ساتا) حرف خود را بزند.

صنعتي ادامه مي‌دهد: اين افراد بعد از بيرون بردن قلي‌زاده گفتند اكبرپور(مدير انتصابي وزارت بازرگاني براي نمايشگاه‌) داخل برود و ما هم گفتيم مگر صحبت نكرديم و مگر امروز (روز يكشنبه) در رياست جمهوري جلسه‌اي نيست. حتي من به آنها گفتم اگر قرار باشد اتفاقي هم بيفتد من از طرف كارمندان به شما قول مي‌دهم اين مجموعه را دست هر كسي كه دولت بگويد مي‌دهيم كه آنها گفتند اين صحبت‌ها را نكنيد. وي با اشاره به درگيري‌هايي كه بعد از اين ماجرا رخ داد، يادآور مي‌شود: در مقابل اين 100 نيروي وزارت بازرگاني، قرار بود ساتا هم نيرو بياورد كه دستور دادند چنين كاري را نكنند و منتظر جلسه بعدازظهر بمانند.

صنعتي با تصريح اينكه اكنون مديرعامل انتصابي وزارت بازرگاني در اين نمايشگاه مستقر شده است، عنوان مي‌كند: اكبرپور را آوردند و بعد قفل‌هاي در را شكستند و داخل رفتند و اكبرپور را مستقر كردند. حتي به بسيج وزارت بازرگاني نيز زنگ زدند. ما نيز ديديم كه ممكن است درگيري و توهين شود، گفتيم كه فعلا بچه‌ها صبر كنند.

وي با اشاره به تماسي كه با دفتر رييس‌جمهور در اين مورد گرفته شد، مي‌گويد: با دفتر رياست جمهوري هماهنگي كردند كه گفتند اجازه بدهيد و كاري نداشته باشيد و آن جا را خالي كنيد كه تعداد افراد ساتا 20 نفر هم نبود. معاون شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي با بيان اينكه فعلا نمايشگاه در دست وزارت بازرگاني است، بيان‌ مي‌كند: اكنون درهاي نمايشگاه باز است.
وي در پايان با اظهار تاسف از اين اتفاقات يادآور مي‌شود: فكر كنم يكي دو نفر هم زخمي شدند. البته من نديدم، ولي فكر مي‌كنم يكي دو نفر جلو در زخمي شدند كه از اين طرف دستور دادند كه بچه‌هاي ساتا مقاومت نكنند.

به جز این مقام رسمی نمایشگاه گفته می شود که هیچکدام از مسوولان دولتی و مسوولان ساتا فعلا در این باره موضع‌گیری نکرده اند.


دو مدعی در یک اقلیم
داشتن دو مدعی برای یک پست داستان تازه‌ای نیست. درگیری میان مسوولان فعلی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با وزارت بازرگانی به 15 اسفند سال 86 برمی‌گردد زمانی که دولت در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، وزارت بازرگانی را ملزم کرد که بخشی از سهام این نمایشگاه بین‌المللی را به بخش خصوصی واگذار کند. در ادامه این دستور وزارت بازرگانی تصمیم به واگذاری بخشی از سهام این نمایشگاه کرد، واگذاری که به دلیل عمل نکردن به تعهدات با شکایت و نارضایتی فراوانی همراه بود. آن‌طور که مسوولان وزارت بازرگانی روایت می‌كنند، نحوه واگذاری و نوع قرارداد این نمایشگاه مغایر با توافقات اولیه بوده؛ چرا كه به‌رغم توافقات قبلی وزارت بازرگانی با سازمان خصوصی‌سازی، سهام این شركت باید از طریق مزایده واگذار می‌شد كه این چنین نشده است و سازمان خصوصی‌سازی بدون برگزاری این مزایده و بدون اطلاع وزارت بازرگانی به عنوان مالك، خود را رسما خریدار جدید و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح موسوم به ساتا را برنده خرید این سهام معرفی كرده است.


از سوی دیگر، اتاق ایران و اتاق تعاون نیز به عنوان مدعیان خريد مجموعه نمایشگاه‌ها معتقدند واگذاری شركت یاد شده به ساتا برخلاف فرآیند توصیف شده در قالب مصوبات هیات عالی واگذاری انجام شد و باید لغو شود. در همین زمینه حسین رحمانی‌نیا، دبیرکل اتاق تعاون ایران و عضو شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری نمایشگاه بین‌المللی از سوی دولت به عنوان رد دیون را فقط توجیه قانونی و غیر قابل قبول دانسته بود.


در ادامه نیز اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خواستار ابطال واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح به دلیل تعارض با اصل ۴۴ قانون اساسی شده بود.
این پایان ماجرا نیست؛ چرا که در حالی که هنوز اعتراض‌های وزارت بازرگانی، اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران درباره واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) بابت رد دیون دولت ادامه داشت، در اقدامی عجیب، وزارت بازرگانی و ساتا در احکام جداگانه‌ای دو ريیس برای این نمایشگاه تعیین کردند، انتخابی که باز خاکستر اختلاف میان این دو نهاد را شعله‌ور کرد.


براساس گزارش‌ها ساتا در حکمی عباس قلی‌زاده (رییس کنونی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی) را از دوم آبان ماه سال 88 به مدت 3سال به عنوان عضو اصلی هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.


اما وزارت بازرگانی در اطلاعیه ای اقدام ساتا در انتصاب عباس قلی زاده به عنوان مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌ا‌لمللی جمهوری اسلامی ایران را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد و همزمان در حکمی کاظم اکبرپور را به عنوان عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

اطلاعیه وزارت بازرگانی تاکید دارد که این حکم وجاهت قانونی ندارد، زیرا قلی‌زاده از پرسنل وزارت بازرگانی است و صدور هرگونه حکمی بدون هماهنگی معاونت اداری و مالی وزارت بازرگانی وجاهت قانونی ندارد. این در حالی است که معاونت اداری و مالی وزارت بازرگانی نيز پایان ماموریت عباس قلی‌زاده در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی را اعلام کرده است که براین اساس، وی باید خود را برای ادامه خدمت در مجموعه وزارت بازرگانی به معاونت مربوطه معرفی کند.

همچنین وزارت بازرگانی تصریح کرده از مجموعه ساتا و نیروهای مسلح انتظار می‌رود قانون را مبنای فعالیت‌های خود قرار داده و از فعالیت‌هایی که مبنای قانونی ندارد، پرهیز کند. در ادامه سخنگوی وزارت بازرگانی نیز اعلام كرد که واگذاری نمایشگاه بین‌المللی هنوز قطعی نشده است.
با بالا گرفتن اختلاف میان وزارت بازرگانی و سازمان تامين اجتماعي نیروهای مسلح، رییس‌جمهوری در 25 آبان ماه سال جاری دستور ابطال معامله واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به ساتا را به وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. گفته می‌شود با اجرایی شدن این دستور تا اطلاع ثانوی و دستورات جدید در این زمینه، نمایشگاه بین‌المللی در اختیار وزارت بازرگانی باقی خواهد ماند. گمان می‌رفت با این دستور تاحدودی اختلاف میان این دو نهاد فروکش کند، اما روز گذشته با بستن در دهمین دور از نمایشگاه بین‌المللی تله کام معلوم شد این اختلاف‌ها هنوز به پایان خود نرسیده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چارلی چاپلین

کمتر کسی پیدا می شود که نامه تاریخی چارلی چاپلین به دخترش را نخوانده باشد . نامه ای که در کشور ما سی سال دست به دست می چرخد . در مراسم رسمی و نیمه رسمی بارها از پشت میکروفن خوانده شد و مردم کوچه و بازار با هر بار خواندن آن به یاد لبخند غمگین چاپلین افتادند که جهانی از معنا در خود داشت . اگر بعد از این همه سال به شما بگویند این نامه جعلی است چه می گویید ؟؟! لابد عصبانی می شوید و از سادگی خود خنده تان می گیرد . حالا اگر بگویند نویسنده واقعی این نامه سی سال است که فریاد می زند این نامه را من نوشتم نه چاپلین و کسی باور نمی کند چه حالی بهتان دست می دهد ؟ فکر می کنید واقعیت دارد ؟ خیلی ها مثل شما سی سال است که به فرج ا… صبا نویسنده واقعی این نامه همین را می گویند : واقعیت ندارد این نامه واقعی است !!!!! فرج ا… صبا نویسنده و روزنامه نگار کهنه کاری است . او سالها در عرصه مطبوعات فعالیت داشته و امروز دیگر از پیشکسوتان این عرصه به شمار می آید . ………. ماجرا برمی گردد به یک روز غروب در تحریریه مجله روشنفکر . فرج ا… صبا اینطور می گوید : ” سی و چند سال پیش در مجله روشنفکر تصمیم گرفت

جزیره ابوموسی

جنوبی ‌ترین جزیره ایرانی آبهای خلیج ‌فارس، جزیره ابوموسی است. این جزیره در 222 کیلومتری بندرعباس و هم‌ چنین در 75 کیلومتری بندر لنگه واقع شده است. جزیره ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن درحدود 5 / 4 کیلومتر است. شهر ابوموسی مرکز جزیره ابوموسی می‌باشد. ارتفاع آن از سطح دریا 46 متر و مساحت آن دو و دو دهم کیلومتر مربع است. جزیره ابوموسی نزدیک ‌ترین پهنه خشکی از خاک ایران به خط استوا است که‌ آب و هوای مرطوب و گرم‌تری دارد. این جزیره فاقد آب و اراضی مناسب کشاورزی است؛ ولی کشت و زرع محدودی در آن صورت می‌گیرد و بیشتر مردم بومی محل به صید ماهی اشتغال دارند. این جزیره یکی از مراکز صدور نفت خام کشور است که با ظرفیتی قابل توجه فعالیت می‌کند. وسعت شهرستان ابوموسی 8 / 68 کیلومتر مربع است که مشتمل بر جزایر ابوموسی (با 12 کیلومتر مربع)، جزیره تنب‌ بزرگ (با 3/10 کیلومتر مربع) تنب کوچک (با 5/1 کیلومتر مربع)، سیری (با 3/17 دهم) کیلومتر مربع، فرور بزرگ (با 2/26کیلومتر مربع) و فرور کوچک (با 5/1 کیلومتر مربع) می‌باشد.

فرازی دیگر

ارد بزرگ می گوید : می گویند رسیدن به آرامش هدف است باید گفت آرامش تختگاه نوک کوه است آیا کوهنورد همیشه بر آن خواهد ماند ؟ بیشتر زمان زندگی او در کوهپایه و دامنه می گذرد به امید رسیدن به آرامشی اندک و دوباره نهیب دل و دلدادگی به فرازی دیگر . ارد بزرگ می گوید : ابلهان در سرزمین های کوچک همواره سنگ کشورهای بزرگ را به سینه می زنند و هم میهنان خویش را تشویق به بخشش میهن و ناموس خود می کنند . ارد بزرگ می گوید : آنهایی که از زادگاه خود می روند تا رشد کنند با سپری شدن روزگار می فهمند بزرگترین گنج زندگی را از دست داده اند و آن زادگاه و میهن است . ارد بزرگ می گوید : برآزندگان و ترس از نیستی؟! آرمان آنها نیستی برای هستی میهن است. ارد بزرگ می گوید : آنگاه که آزادی فدای میهن پرستی می شود و وارون بر این میهن پرستی فدای چیزهای دیگر ، کشور رو به پلشدی می گرایید و درد . ارد بزرگ می گوید : آنکه مدام از کمبودها و ناراستی های زندگی خویش سخن می گوید دوست خوبی برای