خلاصه زندگي نامه :
- بي شك ارد بزرگ برجسته ترين انديشمند و فيلسوف حال حاضر ايران است .
- در سراسر نوشته هاي ارد بزرگ حس ميهن پرستي و توجه ويژه به انسانيت و اخلاق ديده مي شود.
Great Orod World Foundation
- "بنياد جهاني ارد بزرگ" در دوم آوريل 2010 بنيان نهاده شد اين بنياد داراي 7 نفر در هيئت رييسه خود مي باشد كه همه آنها از زبده ترين كارشناسان انديشه ها و نظريات ارد بزرگ هستند رييس هيئت رييسه خانم ياسمين آتشي است . ياسمين آتشي در پنجاهمين سال زندگي خود مسئوليتي جهاني را بر عهده گرفته است او از داستان نويسان مشهور ايران و كارشناس ارشد تاريخ مي باشد . دبير بنياد شكوهه عمراني از شخصيت هاي اجتماعي و مشهور كشور سوئيس مي باشد او حامي موسسات انسان دوستانه و همچنين حمايت از سالمندان است شكوهه عمراني نامزد گروه هشت سوييس در انتخابات پارلماني دوره گذشته اين كشور بود و از همكاران فرهنگي سازمان ملل متحد در ژنو مي باشد .
در هيئت رييسه بنياد كساني همچون اليان ايژن هير (رئيس انجمن هنري ارت كلوب و رئيس انجمن دفاع از منافع منطقه ي شامپل در ژنو) ، دكتر شهناز خاتمي ( پزشك ايراني مقيم اتريش ، وين ) ، امير همداني ( جامعه شناس ) ، شقايق شاهي (پژوهشگر برجسته افغانستان) ، دانيل ايزلي ( اسيستان سابق كادر اداري بيمارستان كانتونال ژنو و هم اكنون حامي و سرپرست كمك به سالخوردگان) مي باشند . خانم كريسيتين والون مدير پژوهشگاه بنياد جهاني ارد بزرگ مي باشد بخش پژوهشگاه زير نظر هيئت رييسه بنياد فعاليت مي كند ، و از اعضاي ارشد پژوهشگاه مي توان از خانم ايرن گاللي (طراح نقشه بردار و نقاش) ياد كرد . بنياد جهاني ارد بزرگ در صدد است انعكاس دهنده جهاني نظريات و انديشه هاي ارد بزرگ ( فيلسوف و متفكر نامدار ايراني ) باشد . و اعلام نموده آماده هر گونه همكاري تخصصي با كارشناسان ، محققين و نويسندگان در حوزه انديشه هاي ارد بزرگ مي باشد .
- انديشه هاي ارد بزرگ در كتاب سرخ به همت پژوهشگاه بنياد جهاني ارد بزرگ گردآوري شده است كتاب سرخ نسخه كاملتر كتاب آرمان نامه ارد بزرگ است كه قبلا به كوشش آقاي امير همداني جمع آوري شده بود .گفتني است كتاب آرمان نامه تنها بيست روز پس از انتشار 30 هزار خواننده داشته است كه از اين نظر ركورد دار كتابخواني در ايران است .
- تا كنون در دهها كتاب به اشكال گوناگون به طرح نظريات و افكار او پرداخته اند .
- استاد فرزانه شيدا (پژوهشگر و شاعر ايراني مقيم شهر اسلو در نروژ) در كتابي يازده جلدي بنام "بعد سوم آرمان نامه" انديشه هاي ارد بزرگ در كتاب آرمان نامه را شرح و تفسير نموده است. اين كتاب نفيس شامل صدها صفحه در تفسير و تشريح انديشه ها و آموزه هاي ارد بزرگ است . استاد فرزانه شيدا در ابتداي جلد يازدهم كتاب بعد سوم آرمان نامه مي نويسد : درطي بررسي وتفسير فرگردهاي آرمان نامه فيلسوف بزرگ وارزشمند ايراني ارد بزرگ همواره در اين فكر بوده ام كه انديشه هاي ناب ومعنوي اين بزرگمرد تاريخ كه جهاني را بخود مشغول داشته است چقدر مي تواند براي هر انساني ارزشمند و در راه زندگي او سودمند باشد و همواره در جملات عميق انديشمند انه ي او دريافته ام كه عمق نگاه او در ژرفاي واقعيت زندگي بمانند اين بوده كه به مركز اصلي و نقطه ي عطف زندگي و هستي رسيده باشي تا توان آنرا داشته باشي با چنين عمقي دنيا را نظاره كرده و تمامي نيازمنديهاي زندگي را در هر مرحله و هر موقعيتي در اين گذر عمر , معنا كني و به تفسيري زيبا در جملاتي تبديل كني كه هر يك همچون دّر درخشاني نور دهنده ي زندگي آدمي باشد نگاه و ديدگاه ارد بزرگ سرشار از واقعيت هاي فردي / شخصيتي از ديدگاهي اجتماعي - فرهنگي با شناختي در حد اعلاي انسان شناسي و مردم شناسي ست بگونه اي كه ,بسيار تجربه ها مي بايست سازنده چنين افكار پرمايه وبا ارزشي باشند كه انديشه هاي ديگر را نيز چون آينه اي صافي بخشيده و جلا دهنده ي روح انساني باشد.
- ارد بزرگ دو نظريه مشهور دارد به نام هاي قاره كهن و كهكشان بزرگ انديشه .
- داراي هواخواهان بسيار در رده هاي مختلف كشورهاي آسياي ميانه است .
- مردم افغانستان بخصوص تاجيكها و فارسي زبانان ، ارد بزرگ و انديشه هايش را بسيار دوست دارند و از دوستي او و احمد شاه مسعود مي گويند .
- داده هاي موتور جستجوگر گوگل نشان مي دهد او پر طرفدارترين نخبه زنده ايرانيست .
- ارد بزرگ در مشهد بدنيا آمده است اما زادگاه پدر و اجداد او از شهرستان شيروان در شمال خراسان بزرگ مي باشند و از اين رو مردم شيروان به او "بزرگ شيروان" نيز مي گويند . از طرف مادر نسب اش يه ايل قشقايي شيراز مي رسد .
- ياسمين آتشي نويسنده سرشناس داستانهاي كوتاه تا كنون در صدها داستان خود از جملات ارد بزرگ بهره گرفته و مي گويد : در مورد انديشه ها و افكار ارد بزرگ مطالعات فراواني داشته ام و به شخصه فكر مي كنم ايشان بزرگترين متفكر حال حاضر ايران هستند .
شكوهه عمراني (نامزد تشكل ليست هشت كشور سوييس در انتخابات پارلماني پيشين آن كشور و از چهرهاي سرشناس سوييس ، و همكار فرهنگي سازمان ملل متحد ، كه كتاب آرمان نامه ارد بزرگ را به زبان فرانسه برگردانيده است ) در مقابل مقر اروپايي سازمان ملل متحد ( ژنو )
Chokouh DAGHIGH - Christian ZAUGG
شكوهه عمراني (دقيق ) دبير و عضو هيئت رييسه بنياد جهاني ارد بزرگ در حال اهداي ترجمه كتاب آرمان نامه ارد بزرگ به كريستيان زوگ رهبر حزب دآل كشور سوييس و عضو ارشد شوراي شهر ژنو
- شكوهه عمراني شخصيت متنفذ كشور سوئيس حامي موسسات خيريه و سالمندان ، مترجم كتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسه ، در جستجوي مرواريد سخن كه تفاسير كوتاه بر سخنان ارد بزرگ است ، كتاب جادوي سخن كه تلفيقي از سخنان ارد بزرگ و اشعار ايشان است ، همچنين مجموعه ايي سه جلدي سخنان بزرگان 1 2 3 به زبانهاي فرانسوي و فارسي كه از سخنان ارد بزرگ و ديگر بزرگان جهان تشكيل شده است .
- اديب و پژوهشگر كشورمان مسعود اسپنتمان در چهل مقاله تحقيقي و موشكافانه آرمانها و افكار ارد بزرگ را مورد بررسي قرار داده است . او مي گويد : اُرُد بزرگ از آن دسته انديشمندان است كه ريشه هاي بالندگي ميهني خويش را به درستي ميشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به همانجا ميزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده ايد آشنا ميسازد، روانتان را با خاك ميهن مي آميزد و در برآيندي با آسمان آن، عشق به ايران را در هستي تان روان ميسازد. اُرُد يگانه است؛ اين گفته را باور دارم، به سادگي، چون اُرُد، دومي ندارد. او راهي را برگزيده كه آميخته با اسطوره ها از زمان و زمين فراتر ميرود؛ و در اين بي زماني و بي زميني، تردستي هايي ميكند كه شعبده نيست.
Great Orod World Foundation International Festival of Words
- "فستيوال جهاني سخن" اين فستيوال توسط بنياد جهاني ارد بزرگ هر سال در 21 سپتامبر ( 30 شهريور ) روز جهاني صلح برگزار مي گردد . در اين جشن يكي از جملات ارد بزرگ جهت تفسير در اختيار عموم قرار مي گيرد و در نهايت از تفاسير برگزيده تجليل مي شود.
دشمنان ارد بزرگ به سه دسته كلي تقسيم نمود .
1- كساني كه مخالف تحقق نظريه قاره كهن هستند ( همانند پان توركهاي ايران )
2- كساني كه مخالف نظريه "كهكشان انديشه" ارد بزرگ هستند و در واقع به دنبال تحقق نظريه دهكده كوچك جهاني مي باشند .
3- دشمنان تاجيك ها و فارس زبانان افغانستان (همانند پشتونهاي افراطي افغانستان )
براي شناخت بهتر دشمنان انديشه هاي ارد بزرگ به سايت دشمنان ارد بزرگ مراجعه كنيد .
براي ديدن پوستر در اندازه بزرگ بر روي تصوير بالا كليك كنيد
(( اُرد بزرگ ))
سروده استاد فرزانه شيدا / اسلو / نروژ / 1388
گهي ويران گهي شيدا
گهي آواره ي دهري
گهي جا مانده در دنيا
رهم تاريك و گه خاموش
نه گرمي هاي يك آغوش
چه افسرده رهي رفتم
به قلبي خسته و مدهوش
نه نوري در ره تارم
نه شمعي در شب زارم
نه مهري تا كه جان گيرد
درآن قلب ِ گرفتارم
دراين ره وه چه بيهوده
نه دلخوش يا كه آسوده
رهي رفتم , بسي گُمره
به دل صد غصه آلوده
بناگه نور رخشاني
توگوئي در زمستاني
بدل گرميِ بودن داد
به دل زآن درد و ويراني
از او بس پرس وجو كردم
ز او دل زيرورو كردم
به عشقي با كلام او
به" شيدائي "چه خو كردم
كلامش آسماني بود
چو اكسير جواني بود
به نامش " زندگاني " بود
و " نام او جهاني" بود
سخن از "مرد " دوران است
چو فكرش مايه ي جان است
ميان هركلام او
تو گوئي راز پنهان است
در اين دنيا دراين برزن
ز نام "او" بگو با من
بخوان" انديشه ي" او را
به عشق دل, ز جان و تن
بگو: " اُرد بزرگ " ما
چه مي گويد در اين دنيا
"كلامِ او" چو آئين است
سخن در هر سخن گويا
سخن؛ حرفِ منو ما نيست
سخن ,از رنجِ فردا نيست
سخن," انديشه اي ناب "است
چنين "انديشه "هرجا نيست
كلامش روح جاويدان
وجودش مظهر ايمان
خداي فكر و انديشه
به نام " اُرد" اين ايران
كلامش روح هر شادي
به ويراني چو" آبادي"
بخوان در هر كلام او
پيام سرخ "آزادي"
زندگي نامه و بيوگرافي ارد بزرگ :
بي شك ارد بزرگ يكي از برجسته ترين انديشمندان حال حاضر ايران است نگاهي سطحي به زندگي و آثارش ما را چنان شيفته خود مي سازد كه مي توان با نواي صدايش رقصيد و پيش رفت انديشه هاي او وجوه مختلفي دارند كه قوي ترين وجه آن توجه ويژه اش به اخلاقيات و پاك زيستي انسان است . توجه ويژه ارد به اخلاقيات باعث نمي شود رازهاي زندگي مدرن امروز را در نظر نگيرد ، فرآيند و بازده انديشه خردگرايانه او موجب پيراستن ناراستي هاست .
حوزه فلسفه اجتماعي اش ريشه در سنت ايران باستان دارد مي توان او را ميهن پرست ترين انديشمند صد ساله اخير ايران دانست جايي كه مي گويد :
ستايش گران ميهن ، زنان و مردان آزاده اند .
و يا :
ميهن پرستي ، همچون عشق فرزند است به مادر .
بجز ايران بسياري در كشورهاي فارسي زبان حوزه فرهنگي ايران از مريدان ارد محسوب مي شوند . اين مسئله به جوانان و محيط هاي دانشگاهي ختم نمي شود گاهي در بين سياستمداران و افراد نام آشناي كشورهاي آنها هم مي توان كساني را ديد كه به جهات مختلف به او دل بسته اند بمانند اين مطلب كه از سايت موسسه مطالعاتي فرهنگي روسيه, آسياي مركزي و قفقاز (ايراس) برداشت نموده ام :
خاطره اي از احمد شاه مسعود و ارد بزرگ :
اين خاطره حكايت از روابط نزديك اين دو تن دارد كه در طي سالهاي تنهايي احمد شاه مسعود و ظهور و قدرت دو چندان طالبان ، كه كابل ، هرات و مزار در اختيار طالبان و نيروهاي متجاوز پاكستان بود . هر روز دهها بار مناطق اندك باقي مانده بمباران مي شدند و در آن هنگامه ، كه افكار عمومي مي پنداشت شير تنگه پنجشير ( مسعود ) به زانو در خواهد آمد، و اندك نيروي مردم افغانستان هم قرباني سياستهاي آمريكايي دولت پاكستان و عربهاي متجاوز امارات واقع شود .ارد بزرگ ، احمد شاه مسعود را مورد حمايت خويش قرار مي دهد و چنانچه در آن خاطره مي خوانيم احمد شاه به شدت تحت تاثير روح بزرگ او قرار مي گيرد. در اين خاطره زيبا مي خوانيم ارد بزرگ هديه اي براي احمد شاه مسعود مي فرستد .آن هديه در واقع يكي از آثار هنرمندانه اوست. تابلويي فوق العاده زيبا ، با تمي شگفت انگيز ...در آنجا شير سنگي است كه پايش زخم برداشته و آهوي ظريف و كوچك ، گونه خويش را بر زخم گذاشته تا خون بيرون نزند ... اين تشبيه و استعاره زيبا گوياي درك عميق ارد بزرگ از شرايط نه چندان مناسب احمد شاه مسعود را داشت . و در ادامه آن خاطره مي خوانيم وقتي احمد شاه آن اثر را از پيك ارد بزرگ ، در طي مجلسي دريافت مي كند شديدا منقلب و دگرگون مي شود و چهره آرام و متين او به هم مي ريزد او در آن جا از خواب شب قبل خود به نزديكانش سخن مي گويد بله خوابي كه از ارد بزرگ ، يك اسطوره مي سازد و براي قوم افغان آشنايي ديرين مي شود ...
احمد شاه مي گويد "خواب مي ديدم پايم در نبرد زخمي شده و در آن هنگامه تنهايي مردي با لهجه ايراني مي گفت احمد شاه ناراحت نباش ، تو فرزند ايراني !! . و در ادامه مي گويد آن مرد بزرگ بسرعت پايم را مي بست تا جراحتم التيام يابد"
اين خاطره زيبا از جهات گوناگون قابل ارز يابيست نگاه عميق و مسئوليت شناس يك هنرمند را نشان مي دهد.او خود مي انديشد ، احساس مسئوليت مي كند و بدون آن كه منتظر اين و آن باشد دست به عمل مي زند شايد امروز اين خاطره با همان آدمهاي اندكي كه از آن خبر داشتند هيچ گاه گفته نمي شد و اين راز همچون راز مرگ احمد شاه در دل تاريخ مدفون مي شد ، اما! اما ارد مسئوليت خويش را پيش وجدان و آرمانهاي خويش به انجام رسانيده است.او به هنر ايراني به عنوان ابزاري مي پردازد كه مي تواند قسمتي از خلقت انساني كه نيروي ست آسماني ، را براي رهايي و كمال بشر بكار گيرد آثار او مادي نيستند و با نگاه مادي هم غير قابل تفسيراند ، بقول دكتر مهرانفر براي شناخت ارد لازم است تائو ، فردوسي بزرگ و خيام فيلسوف را بشناسيم او از تائو لطافت و گذرايي و از فردوسي بزرگ هدف و آرمان مقدس و از خيام فيلسوف جهان فاني و بي ارزش را آموخته است.
احمد شاه مسعود به گفته يارانش در سفرها و منزلش در كنار قرآن ديوان حضرت حافظ را هرگز از خود جداي نمي كرد و ارادت خواصي به حافظ گرانمايه داشت .
آري داستان ارد داستان مرديست كه عاشقانه سرزمين اجداديش را ، فرزندان و تاريخش را دوست دارد اما اين عشق موجب ستايشگري دائم و بي نتيجه گذشته نشده است . درسها و سخنان حكيمانه او اين روزها از همه جا شنيده مي شود صد ها هزار سايت و صدها نشريه روزانه كلام دلنشين او را تكرار مي كنند و نسلي را با خود همراه نموده اند .
تصور اين بود كه جوانان ايران با انديشمندان خويش قهر نموده اند اما امروز به خوبي شاهد موجي هستيم كه همراه با انديشمند معاصر آنهاست . ايرانيان هيچ وقت روشن انديشان خويش را رها ننموده اند آنان بدنبال نداي حقيقي انسانهاي آزاده اند . و او مي گويد : رهايي و آزادي ، برآيند پرستش خرد است و دانايي . و اين ندا را امروز در گلوي خسته و غمگين ارد يافته اند اشك ها و غمگنانه هاي او نواي دل انگيز هزاران هزار مشتاق رشد و آرمانخواهي ايرانيان گشته است آن گاه كه مي گويد : ياد اشك و شيفتگي ، آويزه خاموش دلهاست .
سخن گفتن از ارد OROD كار ساده اي نيست او و خواست هايش را نمي توان در يك مجموعه كوچك و يا حتي دريك كتاب تعريف نمود آنچه من از اين نابغه معاصر كشورمان مي دانم آنست كه زاده شهر توس نو (مشهد )است اما پدرش و اصليتش از ديار شيروان يكي از شمالي ترين شهرهاي خراسان بزرگ است و از اين رو مردم شيروان به او "بزرگ شيروان" مي گويند . از طرف مادر نسب اش يه ايل قشقايي شيراز مي رسد . تركهاي شمال خراسان و ايل قشقايي هر دو بخشي از باقيمانده دودمان سلجوقيان و پارتهاي خراسان هستند . چنانچه مي دانيم هزار سال قبل سلجوقيان ايل بزرگي در ناحيه آمودريا و فرارود بودند (ناحيه اي كه همكنون كشورهاي تاجيكستان ، جنوب شرقي ازبكستان ، شرق تركمنستان و قسمت شمالي افغانستان است ) سلجوقيان مسعود جانشين محمود غزنوي را از سلطنت به زير كشيدند و رفته رفته گستره ايران را تا مديترانه پيش بردند سلجوقيان گسترده ترين حكومت ايراني را پس از اسلام بر سراسر منطقه گسترانيدن بازماندگان آنان در نواحي از مناطق شمال خراسان و منطقه بختياري ايران ساكن شدند . بله خواجه نظام الملك توسي صدر اعظم دولت سلجوقي در سايه قدرتي كه از علم و انديشه هاي فردوسي بدست آورده بود ، توانست از خرابه غزنويان ، نظام اداري و اجتماعي درخشاني همچون تاسيس مدارس نظاميه و بفرمان ملك شاه سلجوقي كه عاشق فرهنگ نياكان و فردوسي بود تقويم خورشيدي ( جلالي ، شمسي ) را با كمك خيام و گروهي ديگر از نخبگان سرزمينمان ايران در مقابل هجري قمري تازيان ايجاد نمود .
مهمترين ركن اداره كشور در اين دوره در اختيار مجلس ريش سفيدان بود آنان امرا و پادشاهان دودمان سلجوقي را بر مي گزيدند و از قدرتي نظارتي و گاها تنبيهي برخوردار بودند ( شبيه سلسله اشكانيان )آنان معتقد به اصل فكر برتر بودند شاهنامه فردوسي و صدها اثر تاريخي ديگر را احيا كردند آنان حاكميت تازيان (اعراب) را بطور كلي در خاورميانه محدود به منطقه شبه جزيره عربستان نمودند نكته جالب در مورد گسترش حاكميت اين قوم بزرگ وجود داشت و آن مطلب اين است كه آنها هيچ گاه به شهرهاي بين راه وارد نمي شدند تنها سفيري را به داخل شهر مربوطه مي فرستادند و اولين خواستشان آن بود كه ديگر خطبه اي به نام خليفه بغداد خوانده نشود و رسما حكومت سلجوقي را بپذيرند .ذكر اين حوادث تاريخي باعث مي شود بهتر با انديشمندي آشنا شويم كه بر پيرامون خود داراي شناخت و ريشه است بقول حكيم فردوسي:
پدر چون به فرزند ماند جهان ........كند آشكارا برو بر نهان
گر او بفگند فر و نام پدر ...............تو بيگانه خوانش مخوانش پسر
كرا گم شود راه آموزگار ...............سزد گر جفا بيند از روزگار
به نظر من ما با شخصيتي روبرو هستيم كه در اين پيشينه كهن شناور است اهل خرد همواره در دوران زندگي اين جهاني خويش در چنين وضعيتي قرار دارند . شما به زندگي سراسر رنج و اندوه فردوسي بزرگ نظري بيفكنيد و سپس هزار سال بعد در همان شهر و همان خاك اخوان ثالث متولد مي شود رشد مي كند برگ مي دهد و شاخسارش پر ميوه مي شود با همان غمها و همان محنت ها با همان آواز با همان آثار تراژيك ...
هر چند خود اخوان داشتن ريشه باستاني خويش را در قالب شعري رد مي كند
اما اگر اين ريشه نبود سفارش نمي كرد در كنار فردوسي بزرگ دفنش كنند ...
آري اُرد نيز با آثارش از ريشه هاي مشتركي سخن مي گويد كه شايد امروز در مرزهاي كنوني ايران نباشد اما روان او همچنان در دره هاي شگفت انگيز بدخشان و كوههاي مرتفع پامير و رود بزرگ جيهون پرواز مي كند
وقتي او را در حال صحبت با تاجيكان و يا اهالي شمال افغانستان و يا جنوب ازبكستان كه گاها براي ديدنش مي آيند مي بينيد متوجه مي شويد كه پرواز روح در دل تاريخ يعني چه ، آنوقت كه چشمان متعجب و مبهوت ميهمانان را مي بينيد با آهنگ صداي او همراه مي شويد و به ژرفاي روان او فرو مي رويد .
انديشمند و متفكر ايراني كه نظريات شگفت انگيز او موجب جلب و گرايش بسياري از علاقمندان به علوم انساني و بعضا علوم سياسي شده است . ارد بزرگ به نوعي معمار است ، او از آينده ايي سخن مي گويد كه مي تواند ايران را به جايگاه اصلي خود باز گرداند . شايد مهمترين نظريه او يعني قاره كهن خود به تنهايي بتواند بيشترين تغييرات را در سطح روابط خارجي ايران و 19 كشور اطراف آن بوجود آورد . او به صراحت از تباني شرق و غرب براي بلعيدن حوزه فرهنگي مركز جهان ( كه ايران در قلب آنست) ياد كرده است نظريه او مبتني بر سخن فردوسي است كه مي گويد سلم و تور دو فرزند فريدون كه يكي بر غرب و ديگري بر شرق جهان حكومت مي نمودند براي تصاحب سرزمين ايرج حاكم منطقه قاره كهن (ناميست كه ارد بزرگ بر منطقه اي از كشمير تا مديترانه نهاده است ) را مي كشند . و او مي گويد قاره كهن امروز توسط آسيا و اروپا بلعيده شده است . و چين با شروع بحث جاده ابريشم بدنبال افكار استعماري است حال آنكه اين جاده ، راه انتشار فرهنگ غني ايران به شرق و غرب بوده است و نمونه آن افكار ميترايزم و شاهنامه فردوسي ماست كه هر دو را با جعل اسامي چيني ها از آن خود مي دانند .
او به ساختارهاي سياسي كشورهاي محدوده قاره كهن نظري ندارد او همه را دعوت به همگرايي مي كند او با دلايل بسيار ثابت مي كند اگر اين 20 كشور دست در دست يكديگر بگذارند ساختاري بسيار قدرتمندتر از اتحاديه اروپا خواهند يافت .
برگرفته از : زندگينامه ارد بزرگ Great Orod
http://rashin.parsfa.com/post-63808.html
نظرات
ارسال یک نظر